Some One Else Ministries

2012-07 Reis en foto's

Reis naar Hongarije met SomeOneElse Ministries – jul 2012 door Sam en Hylke

Dinsdagochtend bracht Els, Hylke en Sam naar het station in Oost-Souburg, vanwaar zij met de trein naar Eindhoven gingen. Na een korte maar heerlijke lunch, moesten ze inchecken om vervolgens om 17.40 uur te gaan vliegen naar Budapest. Doordat er een vliegmaatschappij uit Hongarije failliet is gegaan, landde dit vliegtuig nu op Ferihegy 1 i.p.v. Ferihegy 2 (het "Schiphol" van Hongarije om het zomaar te zeggen). Een grote moderne aankomsthal, waar tal van taxichauffeurs wachten op hun klandizie en vrijmoedig hun diensten aanbieden. Zoals vanouds namen wij TosiTrans. De taxi die we via internet boeken en relatief goedkoop is, alhoewel ook hier de prijzen duurder zijn geworden in de 7 jaar dat Sam en Els hier nu komen. 's-Avonds om 23.00 uur in Hajduhadhaz aangekomen. Alles donker. Toni was nog naar een conferentie in Budapest en zou woensdagmiddag terugkomen.

Woensdagmorgen na het ontbijt met Hylke de omgeving laten zien, de airtickets voor de terugreis uitgeprint en teruggelopen door de armste wijk van Hajduhadhaz. Tevens een spontaan bezoek gebracht aan Immi en Katika en hun pasgeboren tweeling David en Daniel gezien!!! Zolti was ook op bezoek. Cola (!) gedronken wat vrij luxe is en terug naar huis. Timea haar verjaardagskalender gegeven met foto's van haar bezoek aan Nederland een jaar eerder. Ze was er blij mee. 's-Middags naar Debrecen met de bus en Joseph en Katalin bezocht die ons uitermate gastvrij verwelkomden met een lunch en vol passie vertelden over hun evangelisatie-ervaringen. Dit was wederzijds enorm bemoedigend. Mede doordat zij zich door God lieten gebruiken zijn er die zondag nog 6 dopelingen! In totaal zullen er 12 mensen gedoopt worden. Daarna werden we opgehaald door een kennis van Hylke, Jaap. Een Nederlander die nu 5 jaar in Debrecen woont, tezamen met zijn hongaarse vrouw. In zijn huis bijgepraat en doordat hij ons terug bracht maakte hij kennis met Toni. Om 21.00 uur diner en om 22.00 uur naar bed.

Donderdag, 38 C. Na een koude douche, (emotioneel) bijgepraat met Toni en Peruska. Zij kennen elkaar nu 25-jaar. Cadeau gegeven. 's-Middags oefent het zangteam van 13.30-17.30 uur. Om 16.30 uur horen we dat er om 18.00 uur een samenkomst is met een andere gemeente. Hylke en Sam preken (muren worden afgebroken). Daarna bezoeken we het stuk land dat ze met 3 kerken willen kopen. 's-Avond na het diner opnieuw bijgepraat en gebeden om voldoende financiën voor een evt. zendingsrondreis Oekraine-Slowakije-Hongarije die Sam en Toni graag weer eens willen maken.

Vrijdag geëvalueerd met Hylke. Slecht geslapen vanwege blaffende honden en hitte. Na een koude douche en ontbijt, socializen met Cynthia en Timea. We ontmoeten Ferry die net uit de gevangenis is (15 maanden alleen in een cel met 1x per maand 1 uur bezoek). Daarna naar Debrecen naar Forum (hypermodern winkelcentrum) inkopen doen voor kinderspelen op maandag. We lunchen bij Bandi en bekijken op You Tube kerkdiensten van de gemeente.'s-Avonds bij Julika, Janos en Erjika in Hajdu-Samson. Hylke valt op dat dit, maar eigenlijk alle, erg vertrouwde contacten zijn en dat Sam één van hen is. Tussendoor gebeld met Els en Jelli en om 23.00 uur naar huis. Daar nog leuk bijgepraat met Deborah, die haar hart deelde, terwijl er nog hard gewerkt werd door gemeenteleden voor a.s. zondag. Nadat we voldoende waren afgekoeld gingen we om 00.30 uur naar bed.

Zaterdag langzame start. Terwijl er volop doorgewerkt wordt gaan wij naar Illa en Ferry in Martinka, lunchen, foto's bekijken, bijpraten en bidden met elkaar. Dit alles zonder vertaler erbij. Daarna nog langs Janos en Erjika die voor ons baden en een profetisch woord voor ons beiden hadden. Een bijzonder moment, mede omdat deze woorden bevestigend voor zowel Hylke als Sam waren.

Zondag kerkdienst die begon om 10.00 uur en eindigde om 19.00 uur!!. Er waren 16 mensen die werden gedoopt, terwijl we 6 ouderlingen benoemden en er mensen werden aangesteld in de bediening van o.a. evangelist, leraar en pastor. Sam kreeg een aandenken voor 7 jaar trouwe dienst! Erg leuk en hartverwarmend. Het was een drukke dienst, benauwd bij 37C. Er waren bijna 200 mensen i.v.m. het 10-jarig bestaan van de gemeente, het 25-jarig samenzijn van Toni en Peruska, de 40-ste verjaardag van Toni, de doopdienst en het aanstellen van mensen in een bediening. Behalve Sam mocht ook Hylke spreken voor 200 man. Er waren mensen uit Slowakije, en uit de wijdere omtrek tot wel 300 km. 's-Middags zaten we aan een gedekte tafel. We voelden ons zeer vereerd zo goed werden we bediend en verzorgd, terwijl het aanbiddingsteam zong. Het was een stukje hemel op aarde. 's-Avonds waren we het avonddiner vergeten en gingen we uitgeput naar bed.

Maandagochtend kwamen Ingemar en Norbert nog langs. Samen harten gedeeld en gebeden. Daarna de lunch bij Erika en Zolli. Fantastische tijd! Vervolgens hadden we dan de kinderspelen. We begonnen om 16.30 uur met 4 kinderen, maar al spoedig waren er 30 kinderen en konden we na afloop 10 prijsjes uitreiken en kreeg iedereen een troostprijs. Leuk om te zien hoe Deborah groeide in het vertalen en leiding geven aan de kinderen. Hartverwarmend ook die gezichtjes en dankbaarheid. Daarna Letjso gegeten, getafeltennist en afscheid genomen van iedereen.

Dinsdagochtend weer naar huis, waar Jelli en Els ons opwachten op het vliegveld in Eindhoven.